Història del Capitalisme Comunitari.
Ponència presentada per en Agustí Chalaux de Subirà
el dissabte, 17 de febrer de 2001, a la seu de la Fundació Randa.
1. Capitalisme conjunt global.
1. 1. D'una part, Capitalisme privat com el practicat en exclusiva els
darrers 4.500 anys.
1. 2. D'altra part, l'ancestral capitalisme comunitari intel·ligentment
renovat, després d'aquests 4.500 anys de silenci total, gràcies
als enormes progressos tecnològics en la societat actual, en particular
de la teleinformàtica, popularitzats sota la forma d'Internet.
2. Excusar-me de la meva mandra perquè no he preparat res, excusar-me
del meu mal català i excusar-me de les meves faltes de memòria
que supliran els oients.
3. Primerament no us estranyeu de les precisions cronològiques
que us dono perquè avui dia, després de la ignorància
crassa i de les datacions mal enteses per les religions de les antigues
tradicions poètiques, comencem a tenir una idea de l'evolució
prehistòrica de la nostra tant excepcional espècie biològica.
4. El qualificatiu d'«excepcional» que dono a la nostra
espècie
prové de la seva exclusiva intel·ligència íntima
transcendent i de la seva conseqüent creació, per si mateixa
i sola, d'una intel·ligència fenomènica de la matèria
aparent, els límits de la qual, en el propi cos i en el món
exterior, entraven en conflicte continu amb l'esperit d'entera llibertat
profunda de tot ésser humà.
5. Definicions prèvies. Per no allargar aquesta introducció,
anirem donant les definicions indispensables a mesura que anem aprofundint
la història de l'evolució fenomènica de l'entera
humanitat.
Primera part: Origen de la humanitat: Lentíssima evolució
endoètnica endogàmica des dels orígens fins al -12.000.
Aquesta última datació és exclusiva per a l'Àsia
Sudoccidental. Fora d'ella la humanitat segueix la seva molt lenta trajectòria
endoètnica, endogàmica que només es comença
a trencar en el resta de la Terra i en el resta de les poblacions a partir
de l'era omnibèl·lica dels imperialismes, intraimperialismes
i interimperialismes començats en el -2.000 i que encara dura.
6. Durant 4,5 milions d'anys, des de l'aparició de l'espècie
humana sobre la terra, els homes van viure en endoètnies (ètnies
tancades en si mateixes i soles) nòmades, amb un estil de vida
enterament comunitari. A part dels fòssils descoberts fins
ara, sabem molt poc dels seus progressos fenomènics, quant a eines
de producció i de cultura. Les eines de pedra són molt més
tardanes que les molt probables eines de fusta, les quals no s'han conservat
(només tenim restes d'eines de fusta a partir del -12.000, com a
restes de petites aglomeracions lacustres en alguns estanys de Suïssa).
7. Malgrat tenir algunes novetats fenomèniques conegudes dels
últims 2 milions d'anys, només és important la datació
dels -500.000 anys, ja que és en aquesta data que s'imposà
la gran revolució també fenomènica de la domesticació
del foc i del fum, i de la recollida i selecció de les espècies
per a la conservació dels aliments i, per tant, de la cuina, primera
cultura prodigiosament fecunda en l'evolució de les endoètnies.
Ara i aquí va néixer el capitalisme comunitari de les endoètnies.
8. Primer capitalisme originàriament comunitari
dintre de l'endoètnia. La revolució descrita és anomenada
per nosaltres capitalisme. Aquí ens cal una definició molt
precisa del primer capitalisme. «Capitalisme» indica conservació
i acumulació de béns utilitaris, exclusivament fenomènics.
És un «bé utilitari» tot bé material-aparent
de producció i ús evolutivament progressius per part de l'home.
La paraula «capitalisme» ve del mot «cap» (caput,
capitem
en llatí).
Nosaltres no sabem quin parlar tenia la gent de fa 500.000 anys. Emprem
avui dia els mots tècnics segons arrels gregues i llatines.
El primer capitalisme comunitari era connocionat per aquella gent sota
forma de «caps de pesca» i «caps de caça»:
«dos filets conservats de peix» representaven «un cap
de pesca», i «dos penils d'espatlla» i «dos pernils
de cuixa» representaven «un cap de caça» (els
pernils eren, en aquell temps, més fàcils de transportar
que tot el cos útil de tot l'animal de caça major).
L'explicació rutinària que els llatins van treure dels
caps de bestiar que posseia un propietari de terres en llur temps no té
res que veure amb el concepte primitiu de fa 500.000 anys, donat que en
aquell temps no existia ni agricultura ni ramaderia.
9. Els bens utilitaris són l'objecte de l'egoisme personal
dels homes:
a. Persones divises: nacions, col·lectivitats, dinasties i famílies,
b. Persones individuals objectives, observades: des dels inicis
de l'espècie i
c. Persones subjectives autoconscients del seu status perconscient
i fenomènic.
Aquest últim status molt recent, només testificat a partir
de la revelació abrahàmica, dels profetes, de Jesús
de Natzaret i de la Revolució Francesa.
10. Aquest capitalisme comunitari de les endoètnies, iniciat
a partir del -500.000, es convertí en un capitalisme privat-col·lectiu
en la revolució tan important, en els -100.000, de l'especialització
forística, que donà lloc als múltiples tòtems
especialitzats en les endoètnies primitives.
En el nostre lèxic, eminentment tecnològic, tot terme
d'arrel llatina representa un valor aritmètic absolut, mentre
que els termes d'arrel grega són considerats relatius a múltiples
factors socials de producció, de consum i d'inversió.
Exemple en les endoètnies del -100.000; en aquesta data les endoètnies
passaven d'una producció comunitària de béns utilitaris
a una producció especialitzada que donà naixement a múltiples
i novissims «tòtems» especialitzats: tòtem de
la mel, tòtem del senglar, tòtem del boví, tòtem
del cabrum, tòtem del cérvol, etc.
Una anècdota que fa comprendre aquesta diferència fonamental
entre producció especialitzada difícil i aleatòria
i producció aleatòria moltes vegades superior per raó
d'inventiva i no d'esforç corporal és la següent: uns
15 caçadors especialitzats sota la guia d'un cap de caça
molt competent se'n va i torna al cap d'un temps transportant dos ferits
que els impedien portar cap pernil, i cansats. Mentre dos mandres patentats
de l'endoètnia, que es passejaven sense fer res van sentir els crits
d'un elefant que havia caigut en un precipici. Van baixar a veure que havia
passat, van rematar l'elefant i van córrer al campament a dir a
tots els membres de la comunitat endoètnica que no es preocupessin
pel menjar perquè disposaven, en aquells períodes de freds
persistents, de menjar per molt temps.
Els factors utilitaris que van intervenir en l'última part de
l'anècdota són molt diferents dels factors productius de
la primera part. En tots dos casos, la producció absoluta
(d'arrel llatina) només és diferent en tant que quantitat.
Però la producció relativa als esforços productius-forístics
(d'arrel grega) és molt diferent. I mostra la diferència
fonamental entre esforços materials productius i esforços
de progressiva intel·ligència fenomènica, en la qual
l'esperit d'oportunitat i d'inventiva té molta més importància
pràctica que el costum en la tècnica productiva.
11. L'ancestral capitalisme comunitari i el novíssim capitalisme
privat
totèmic va continuar, des del -100.000 en lliure concurrència
social històrica.
Des d'aleshores, el capitalisme privat ha demostrat ser més eficaç
en la producció (terme llatí: igual a producció absoluta)
i en la forística (terme grec: igual a factors de producció)
que el capitalisme comunitari, mentre que aquest últim ha demostrat
ser més eficaç en l'economia de mercat, és a dir,
en la partició equitativa («nomia») del bé
comú («oikos»), a favor de tots els membres de
qualsevol comunitat humana.
12. Acabem d'utilitzar la paraula «economia de mercat».
La paraula «economia» acaba d'ésser explicada. Ara ens
falta explicar el terme «mercat». En la seva primera accepció
(«merere»: merèixer un valor), la paraula «mercat»
expressa el valor absolut de cada bé utilitari. En la seva segona
accepció, indica que cada bé utilitari ha d'ésser
no solament valorat objectivament, sinó divisible relativament en
els seus elements segons les moltes circumstàncies (subjectives).
El mercat sempre i arreu privat s'inicià, dintre d'aquests 100.000
anys de les endoètnies multitotèmiques, sota forma de regals
elementals entre dos tòtems i cadascun amb els altres. Els regals
intertotèmics es feien en espais i temps diferents: aquesta circumstància
mercantil portava a una confrontació entre els tòtems...
a veure qui regalava més i millor. La conseqüència,
a més a més dels efectes socials evidents (desig de superar
l'altre o sobirania, generositat mal entesa, avarícia, etc),
és que va ser de més en més ruïnosa.
Cap els -60/50.000, aquest mercat tant ruïnós de regals
elementals intertotèmics, fou substituït per un mercat de canvis
elementals, que es produïen entre dues persones, al principi totèmiques,
en espai i temps únic. Aquesta diferència frontal, entre
el primer mercat de regals elementals en espais i temps diferents i el
segon mercat de canvis elementals en un sol espai i temps entre dues persones
ben precisades, és la que explica que des d'aleshores, si mercat
hi ha, només pot ser de canvis elementals.
13. Aquest mercat de canvis elementals, a partir dels -40/38.000 prengué
la forma de matrimoni dotal. Per poder mesurar exactament el dot exigit
al candidat al matrimoni, les matriarques inventaren l'aritmètica,
com a múltiple d'unitats bàsiques (en el nostre cas, per
exemple, pernils).
14. Cap els -30/28.000 les matriarques van inventar un calendari molt
precís de 13 mesos de 28 dies (4 setmanes de 7 dies) i un dia de
final d'any d'escreix que permetés, al nivell de coneixements astronòmics
d'aquells temps, la convergència dels cicles de la lluna i del sol.
En els idiomes indoeuropeus, l'arrel «mn-» significa alhora
«ment», «lluna» (moon, en anglès),
«mes», «mesura», «menstruació»,
etc.
15. Cap el -20/18.000 les matriarques van inventar el matrimoni de servitud,
pel qual l'aspirant al matrimoni havia de comprometre's al contracte següent:
un nombre determinat de dies, cada mes, tenir cura de l'hortet i el corralet
de la seva futura esposa. Es tractava dels dies de la seva menstruació.
Segona part: exclusivament a l'Àsia Sudoccidental i en
aquesta regió separada de la resta del planeta des del -12.000/-2.500.
16. Passem de la prehistòria a la protohistòria i hipohistòria
no escrites i història escrita en una regió excepcional,
l'Àsia Sudoccidental, aïllada des dels -12.000 al -2.000, separada
geogràficament, demogràficament i culturalment:
a. Protohistòria -12.000/-9.500 a l'Àsia Occidental exclusivament.
b. Hipohistòria -9.500/-2.500.
c. Història escrita -2.500 fins avui.
d. A partir del -2.500 comença a unificar-se tot mitjançant
les guerres entre els imperialismes.
17. a. Protohistòria (exclusiva a l'Àsia Sudoccidental).
a. a. Hipermatriarcat: primera revolució que trenca amb les endoètnies;
la seva característica és la de ser probèl·lica
(-12.000/-11.000): sacrilegi probèl·lic de passar de l'endoètnia
endogàmica a poblacions exoètniques exogàmiques.
a. b. Prepatriarcat (-11.000/-10.000) omnibèl·lic, revolució
terrible, creadora de les unifamílies guerreres nòmades,
amb urgents necessitats d'alimentació. Nòmades per por de
les altres unifamílies i per la recerca d'aliments. Documentació
negativa. Silenci arqueològic de mil anys. Jaciments molt rics abans
del -11.000 i molt rics després del -10.000. Explicació:
destrucció omnibel·lica de les unifamílies. L'unifamília
vencedora matava totes les persones (genocidi). No sabien on tancar-los
i no tenien menjar.
a. c. Protopatriarcat autopacificant i federatiu (-10.000/-9.500). Revolució
de les bifamílies, multifamílies i tribus de vàries
multifamílies. Era de la federació autopacificant «Foedus»
(no «Fides») confiança en el teu adversari considerat
com un igual. El patriarca vencedor proposa l'esclavitud a l'unifamília
vençuda a favor seu. Neix la sedentarització. Ací
comença la ramaderia, l'agricultura, l'horticultura i les artesanies,
cada vegada més pròximes als guerrers lliures de l'unifamília
dels «senyors de la guerra» encarregats de protegir els esclaus.
a. c. a. Primer període: bifamílies: de vencedors i vençuts.
a. c. b. Segon període: multifamílies, per federació
de diverses bifamílies per por de l'enemic comú.
a. c. c. Tercer període: tribus multifamiliars.
18. b. Hipohistòria.
b. a. Període de l'Àsia Sudoccidental (-9.500/6-5.000);
monetari, des del -8.500, per mesurar el valor comparatiu de les diferents
mercaderies. Permet el troc amb regla de tres.
b. a. a. Ciutats-imperi multitribals (-9.500/-8.500).
b. a. b. Període monetari -8.500/-6.500. Invenció de la
moneda (Denise Schmandt-Besserat, «El primer
antecendent de l'escriptura», Investigación y Ciencia,
número 23, agost de 1984): efígie representativa d'allò
que oferia cada partenaire. La representació monetària
era propietat de cada propietari. Per comptar (rosari). Neix el troc numèric
interindividual.
b. b. Període de Súmer -6.500/-2.500. Aparició
del diner. Amb la lenta invenció de l'escriptura, el traspàs
del compte del comprador al compte corrent del venedor.
b. b. a. Període prodinerari: precomptabilitat a base de branques
de fusta tendre.
b. b. b. Període dinerari: unitats monetàries aritmètiques
abstractes que el temple del diner interfereix jurídicament per
números exclusivament comptables abstractes del compte corrent A
del comprador al compte corrent B del venedor. El temple vermell d'Uruk
presenta arxius comptables-jurídics de 200 anys, entre els -3.400/-3.200
(no es tradueixen perquè demostrarien la superioritat de Súmer
sobre la banca actual).
Tercera part: c. Història: des del -2.500 a la semítica
ciutat-imperi d'Accad infiltrada entre les ciutats originàries de
Súmer.
c. a. Era acadiana -2.500/-2.300. Temps dels grans invents (tolerància
i cultura).
c. a. a. Accad semític -2.500/-2.400.
c. a. a. a. Centre metal·lúrgic, pel foc, de l'or, plata
i coure. Els semites d'Accad eren orfebres (feina típica del desert).
Primer invent: la metal·lúrgia pel foc (or, conegut des de
-14.000; plata, coneguda des de -8.000; coure, conegut des de -3.200).
c. a. a. b. Segon invent: Descobriment de l'aigua regia: aigua de mar,
més planta nitrificant, més planta clorhídrica. Per
determinar el grau de puresa de qualsevol aliatge d'or, plata i coure baix
forma de pepites, pols i trossos.
c. a. a. c. Descobriment de la balança de precisió i de
la mesura del pes, per primera vegada.
c. a. b. Accad segon -2.400/Sargó I: implantació pràctica
del diner metàl·lic anònim mitjançant les ciutats-imperi
de Súmer. Banquers amb banc petit (or o plata més aigua regia
i balança de precisió) que els hi permetia fugir fàcilment
de la policia del temple.
c. b. Era postacadiana de corrupció (-2.400 fins els nostres
dies).
c. b. a. Primer període: des de la revolució de palau
a Accad, a favor de Sargó I, per corrupció de diner anònim.
Implantació de la moneda metàl·lica anònima
a les altres originàries ciutats-imperi de Súmer -2.400/-2.371.
c. b. b. Segon període: Sargó I i Sargònides. (-2.371/-2.191).
Primer imperialisme: redueixen Súmer i tota la Mesopotàmia.
c.
b. c. Tercer període: Segon imperialisme (corrupció total)
(des de -2.191). Amb els Gutis, poble del Zagros, invasor de Mesopotàmia,
els banquers van implantar la moneda pseudometàl·lica, anònima,
no concreta sinó escriptural fiduciaria (que va dominar tota l'economia
mundial, sota forma d'una mentida institucional, fins a l'agost de 1971,
quan Nixon va deslligar el dòlar del patró or, denunciant
unilateralment els acords de Bretton Woods de 1944).
c. c. Era de tots els imperialismes posteriors en un desordre inversemblant
durant 4.000 anys de guerres cruels i inútils, tant incivils (internes)
com antihumanistes (externes). Aquest desordre ha anat augmentant al ritme
dels segles, durant tots aquests anys. I ha augmentat de manera extraordinària
durant els últims segles d'Europa i els tres últims de l'imperialisme
mundial dels Estats Units.
L'ancestral capitalisme comunitari fou destruït pel sistema monetari
dinerari radicalment abstracte sota la mentida pseudo «metàl·lica-concreta».
I en aquests quatre mil·lenis els bancs només han deixat
subsistir el capitalisme privat.
Tots els invents bancaris des d'aleshores tenien per objecte que el
conjunt dels bancs i cada banc en particular s'incautessin de l'ancestral
capitalisme comunitari. Els sortí el tret per la culata, però
se'n van consolar perquè el nou règim monetari dinerari els
anava bé i s'hi van instal·lar malgrat llur decepció
que evidentment no van fer pública. Aquesta incultura omnibancària
ha durat fins als nostres dies. Com hem dit, de manera cruel, estúpida,
omnibèl·lica, sense cap objectiu estratègic. Els banquers
només poden donar com a excusa llur ignorància total, sota
un ambient de cinisme.
Els governs i sistemes polítics imperants durant aquests darrers
4.000 anys només poden invocar llur estúpida indiferència
respecte del poder omnibancari, quan no llur cinisme encara més
estúpid.
Quarta Part: La restauració de l'ancestral capitalisme
comunitari gràcies als enormes progressos tecnològics de
la teleinformàtica en general i de l'Internet en particular.
Primer
capítol: Ningú no pot negar a Maurice Allais (nascut a París
el 1911), premi Nobel d'economia (1988), la genialitat d'una resurrecció
de l'ancestral capitalisme comunitari. Ara bé, -com que la seva
implantació exigeix en primer lloc una decisió política
i en segon lloc un control dels fenòmens de mercat-, Allais ho deixà
córrer per causa que la seva proposta, en exigir una prèvia
decisió política anava contra dos dogmes sacrosants dels
economistes distingits.
Primer dogma: «L'economia és independent de la política
i la política no pot intervenir en l'economia».
El segon dogma dels economistes distingits és que la moneda anònima
és la condició de la llibertat personal dels agents del mercat:
per moneda de diner anònima entenem una moneda-diner antidocumentària,
impersonal, irresponsabilitzant i antimètrica, etc.; segura garantia
d'impunitat judiciària i d'honarabilitat antisocial, a favor de
tota persona que, siguin quins siguin els crims i delictes comesos, sigui
prou rica i astuta per a pagar al seu just preu totes les necessàries
complicitats i compromisos professionals, corporativistes, familiars, dinàstics,
etc.
Segon capítol: Cal reconéixer que, en aquells anys, no
es disposava dels enormes progressos tecnològics actuals en teleinformàtica
(exclusivament per senyals), en general, i de l'Internet en particular.
Avui dia la proposta de Maurice Allais és molt fàcil de
posar en pràctica: només cal una decisió política
molt simple: sense necessitat de tocar res en les estructures bancàries,
comptables i consuetudinàries de la societat actual. Aquest és
el gran avantatge de la primera fase del capitalisme comunitari exposat
a continuació.
La proposta de Maurice Allais és ben senzilla: donat que el 95%
dels habitants de qualsevol país amb cert poder monetari-dinerari
es veuen obligats a dipositar llur diner en comptes corrents en qualsevol
banc o en més d'un. Mentre que en realitat només un 20 o
25% tenen solvència suficient per a què els bancs els hi
concedeixin un préstec. Aquesta situació genera en els bancs
uns enormes excedents de diner privat, radicalment inutilitzats.
En conseqüència, la proposta de Maurice Allais es redueix
en l'essencial al simple mecanisme següent: Tot compte correntista
anirà al(s) seu(s) banc(s) per concedir-li(los) un contracte pel
qual els hi cedeix per a la seva antiquíssima i legítima
funció prestatària la totalitat o una part del seu compte
corrent: la resta, lliure d'aquest contracte, es denominarà «saldo
exempt del contracte bancari».
Gràcies als progressos de telemàtica i Internet, la totalitat
d'aquests saldos lliures, tot i quedar-se a dins de cada banc, passarà
a disposició d'un banc comunitari, creat per llei. La quantitat
de diner privat posada a disposició del banc comunitari serà,
de tota evidència, importantíssima.
El banc comunitari només en podrà disposar segons lleis
dictades per l'autoritat política, a favor de cada sector social-econòmic.
El primer sector social-econòmic és el de suficiència
del poder adquisitiu per part dels consumidors, reals i potencials, de
la nostra societat, no sols tant injusta, sinó a més a més
raquítica: consistirà en el lliurament periòdic d'una
renda bàsica a cada consumidor, que no tingui un haver superior,
en bens utilitaris i en diner, per exemple, 10 milions de pessetes.
Segons aquesta llei, els consumidors, fins ara potencials, es convertiran
en consumidors actius: nens, dones gestants i alletants, mares amb nens;
adolescents dels 16 als 25 anys, malalts, ferits, incapacitats, ancians,
immigrants sense recursos, etc, i mandres patentats. La informàtica
calcularà la quantitat de diner comunitari que, segons aquesta llei,
el banc comunitari haurà de lliurar, automàticament i exclusivament
a favor del consum, a tots els consumidors individuals inscrits en el registre
civil. Fins els 16 anys, nens i adolescents estaran sota la tutela dels
seus pares o de l'autoritat cívica que els substitueixi.
El segon sector serà el de la sanitat pública, el tercer
el de l'ensenyament, educació i instrucció públiques.
I el quart el de l'energia i de les comunicacions més necessitades
per tots els membres del poble.
Els sectors següents ja seran estudiats més tard.
Agustí Chalaux de Subirà.
Barcelona, versió del 23 de maig de 2001.